Kocaeli Üniversitesi ve Pan Kolektif işbirliğiyle düzenlenen "SEKA'da Endüstri Mirasının Belgelenmesi" başlıklı çalıştay 3-10 Mayıs 2024 tarihlerinde gerçekleşecek.
Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümü’nde Arş. Gör. Dr. Senem Müştak Sevindik tarafından lisans düzeyinde yürütülmekte olan Mimari Fotoğraf dersi, kentte yer alan yapılı çevre ve mimarlık eserlerine farklı bir perspektiften bakılmasını sağlayarak öğrenciye farklı bağlamlarda görme/algılama/ifade biçimlerine dair farkındalık/bilinç kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında PAN kolektif’den Hacer Bozkurt, “Mimarlık ve Fotoğrafı”, Alp Eren “Mimari Fotoğrafta Ritim” başlıklarıyla çevrimiçi seminerler vermişlerdir. PAN kolektif işbirliğiyle düzenlenen etkinliklerin sonuncusu “SEKA’da Endüstri Mirasının Belgelenmesi” olarak planlanmıştır. Kocaeli kentinin tarihinde pek çok açıdan önemli bir kırılma noktası yaratan ve günümüzde Kağıt Müzesi olarak yeniden işlevlendirilen SEKA, Türkiye’nin erken dönem modern mimarlık eserlerinden biri olarak önemli endüstri mirası alanlarından biridir. Çalıştay kapsamında, endüstri mirası olan yapıların mekansal durumu, hacimsel niteliği, strüktürel detaylar/biraradalıklar, doluluk-boşluk/cephe/doku ilişkileri, mekanik aksamın mekanla kurduğu fiziksel ve tinsel ilişki gibi başlıklara odaklanarak öğrencilerin farklı bakış açılarının bir araya getirdiği farklı görsel anlatımlarla bir karşılık bulması hedeflenmektedir.
3 - 10 Mayıs 2024 tarihlerinde Pan kolektif tarafından düzenlenecek "SEKA’da Endüstri Mirasının Belgelenmesi":
Çalıştay Alanı:
1. gün: SEKA Kağıt Müzesi
2. gün: Kocaeli Üniversitesi – Mimarlık ve Tasarım Fakültesi - Atölye A
Konu ve Açıklama: Çalıştay iki günden oluşacak olup, ilk gün endüstri mirasını belgeleme üzerine yürütülecek olan tartışmanın ardından alanda fotoğraf çekimi yapılacaktır. İkinci gün ise baskısı alınmış fotoğraflar birlikte incelenerek bir seçki oluşturulacaktır.
*
PAN kolektif, 2024 yılında Alp Eren, Hacer Bozkurt ve Sahir Uğur Eren tarafından kurulmuştur. Farklı bilgi birikimine ve bakma biçimine sahip olan bu üç mimari fotoğrafçıyı bir araya getiren çalışmalarının ortak teması kent, yapılar ve çevreleri ile olan ilişkilerinin görselleştirilmesidir. Bu “kolektif görselleştirme süreci” nin amacı, fotoğrafçıların farklı bakış açıları ile ürettikleri mekansal kesitlerin bir araya gelip birbirini tamamlayarak yeni bir panoramik bakış üretmesidir.
Alp Eren (1988, İstanbul), İstanbul Bilgi Üniversitesi Fotoğraf ve Video bölümünü bitirdi. 2012 yılında “Altkat Mimari Fotoğraf” adı altında fotoğrafçılık faaliyetlerine başladı. 2023 yılından bu yana faaliyetlerini hem Paris hem de İstanbul’da sürdürmektedir.
Fotoğrafı kimi zaman keşif kimi zaman da hatırlama aracı olarak kullanmaktadır. Çalışmalarının ana konusu olan kent ve yapıları, “katmanlar” ve “ritim” temalarıyla incelediği projeleri: Layers of the cities (2021-devam etmekte), Le rythme de Paris Rive Gauche (2023), La Peau (2024), -Mış gibi(Devam etmekte). Profesyonel çalışma alanı kapsamında kültür envanteri çalışmalarından kamusal alanlara, çok amaçlı yapılardan havalimanlarına kadar farklı tipte yapıların fotoğraf çekimleri vardır. Fotoğrafçılık hakkında konuşmalara ve röportajlara, çeşitli üniversitelerde mimarlık ve fotoğrafçılık derslerine konuk olarak katıldı ve atölye çalışmaları düzenledi. Çektiği fotoğraflar uluslararası dergilerde yayınlandı, festivaller ve yarışmalarda sergilendi.
Hacer Bozkurt (1989, Sakarya) Mimar ve mimari fotoğrafçıdır, yerel ve uluslararası projelerde çalışmaktadır. Mimarlık eğitimini 2013 yılında Kocaeli Üniversitesi'nde tamamladıktan sonra, kariyerine mimar olarak başladı. 2019 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi Mimari Tasarım Yüksek Lisans Programını tamamladı.
Yüksek Lisans eğitiminde mimari fotoğraf çalışmalarına odaklanmış ve Sait Ali Köknar danışmanlığında, “Mimari Fotoğraf Türlerinin Değerlendirilmesi için Melez Bir Yöntem Önerisi” başlıklı tezini yazdı.
Tez süreci ile üzerine düşünmeye ve üretmeye başladığı mimari fotoğraf çalışmalarına 2020 yılında kurduğu studio hcrbzkrt’ de devam etmektedir. Mimarlık, dünyayı algılama biçiminde ve işlerini üretmekteki en önemli unsurlardan biri olmuştur. Projelerinde yapıların çevresi ve kullanıcıları ile kurdukları ilişkiyle odaklanmaktadır. Yapılı çevrenin gündelik yaşamda gizli kalmış katmanlarını keşfetmek ve bunları fotoğraflarında görünür kılmaya çalışarak çeşitli üretimler yapmaktadır.
Fotoğrafları çeşitli uluslararası yayınlarda, bienallerde, kişisel ve grup sergilerinde yer almaktadır. 2017 Caldas tasarım Haftasında ve 2022 yılında Roterdam Mimarlık Bienalinde yer aldı. İlk kişisel sergisi olan “Layers of Time” Haziran 2022’de Wuppertal Utopia Stadt’ta; ikinci sergisi olan “Expanding Space” ise Remscheid’da yer alan İnsblaue’nın sanat galerisinde sergilendi.
Aynı zamanda çeşitli üniversitelerde misafir öğretim görevlisi olarak, mimari tasarım stüdyolarında, mimari temsil ve mimari fotoğraf derslerinde görev aldı ve atölye çalışmaları düzenledi.
Sahir Uğur Eren (1989, İstanbul) Sahir Uğur Eren, İstanbul merkezli bir mimari fotoğrafçıdır. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf bölümünden 2014 yılında mezun olmuştur. 2012 yılından bu yana mimari ve sergi fotoğrafı alanında profesyonel çalışmalarına devam etmektedir.
İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV), İstanbul Modern Sanat Müzesi ve Airbnb gibi kurumlarla iş birliği yapmıştır. Sergi fotoğrafları The Guardian, The New York Times, Artsy, Architectural Review gibi uluslararası yayınlarda yer almaktadır.
Ayrıca, sanatsal çalışmalarına da devam etmektedir, özellikle şehir ve ulaşım temalı eserler üretmektedir. Çalışmalarında, şehir yaşamının ve mimarinin özgün atmosferini yansıtmayı amaçlamaktadır.