islomania

mimarizm.com / 06 Mayıs 2022
Manuel Çıtak’ın, adını “ada sarhoşluğu”ndan alan sergisi "islomania" 12 Mayıs 2022 tarihinde Depo’da açılacak.

Manuel Çıtak, Aragida, 2019

Manuel Çıtak’ın Depo’da gerçekleşecek kişisel sergisi islomania, adını ilk olarak yazar Lawrence Durrell’in Reflections on a Marine Venus (1953) isimli kitabında kullandığı ve bir hastalık olarak tanımladığı “ada sarhoşluğu”ndan alıyor. Durrell’e göre bu hastalıktan muzdarip olan insanlar, etrafı denizle çevrili küçük bir dünya üzerinde oldukları bilgisiyle bile tanımlaması güç bir sarhoşluğa adım atarlar. Türkçe’de henüz resmî sözlükte yer almayan “islomania”, Durrell’in ilk kullanımından onlarca yıl sonra bugün artık kent hayatından bunalan, ekolojik yıkıma karşı durmak için şehirden kaçarak doğaya daha yakın yaşamaya başlayan insanların ruh halini de tanımlayan bir hale dönüşüp daha farklı anlamlar da kazanmış durumda. Küratörlüğünü Geniş Açı Proje Ofisi’nden Refik Akyüz ve Serdar Darendeliler’in üstlendiği islomania, bugüne dek belgesel fotoğraf tarzında ürettiği siyah beyaz işleriyle bilinen Çıtak’ın hem biçimsel hem de anlatısal olarak yeni bir arayış içerisine girdiği yakın dönem fotoğraflarından oluşuyor.

Çıtak’ın ilk kişisel sergisi olan islomania’daki işleri doğanın el değmemişliği ve azametini gösteren, adanın “dışarı kapanmışlık” hissini kuvvetlendiren genel manzaralar; büyük boşluklarda adeta ölçeği belirleme görevi üstlenmiş insanlar veya başka canlıların doğayı izlediği, “zamanın durduğu” fotoğraflar ve fotoğrafının çekildiğinin farkında olan veya olmayan insanların doğayla tek vücut olduğu daha yakın plan “arınma” fotoğrafları olarak gruplandırmak mümkün. Çıtak’ın daha önceki işlerinde pek görmediğimiz ama doğanın içinde olmayı daha iyi vurgulaması için de kullanılan renk öğesi ve geniş panoramalar, fotoğraflarına yeni bir boyut ekliyor. Tesadüfen bulunduğu yurtiçi ve yurtdışındaki birkaç adadaki benzerliklerden yola çıkarak kendisini de dönüştüren bir arayış içerisine giren Çıtak, islomania’da artık sadece bir gözlemci değil kendisinin de paylaştığı bir duygu durumunu da yansıtan bir yaklaşım sergiliyor. Her şeyden izole yaşamlar, sade ama etkileyici coğrafyalar, doğanın tam içinde olma ve kendini bu sükûnete bırakma hali, ister insansız geniş manzaralar ister doğayla bütünleşen insanlar olsun, bu serideki tüm fotoğraflara sirayet ediyor.

 

*

Manuel Çıtak Hakkında

İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor. Eğitimini İstanbul Saint Michel Lisesi ve Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Grafik Bölümü’nde tamamladı. 1985’ten beri fotoğraf sanatının değişik alanlarında kent yaşamı, portre ve çevre gibi konularda işler üretiyor. Çeşitli basın kuruluşları için bağımsız olarak fotoröportajlar ve editoryal çalışmalar gerçekleştiren Çıtak, pek çok grup sergisinde yer aldı. Bunlardan bazıları: Paylaşılan Kutsal Mekânlar (Depo, 2019); İnsan İnsanı Çekermiş(İstanbul Modern, 2016); Üç Şehir Bir Kahve: Kahire, İstanbul, Viyana (Milli Reasürans Sanat Galerisi, 2015); İmalat Hatası (9. İstanbul Bienali, Hafriyat Grubu ile, 2005); Musulmans au Caire, à Téhéran, Istanbul, Paris, Dakar (Parc de la Villette, Pavillon Paul Delouvrier, Paris, 2004); Rıhtımlar Arasında (Las Palmas, Rotterdam, 2002); Méditerranéennes (L’Atelier de Visu, Marsilya, 1999); Admissions of Identity (City Museum ve Mappin Art Gallery, Sheffield, 1998) ve İstanbul: İnançların buluştuğu yer (Milli Reasürans Sanat Galerisi, 1996).

Geniş Açı Proje Ofisi Hakkında

Organizasyonel ve küratoryal bir ekip olan Geniş Açı Proje Ofisi [GAPO], kapasite geliştirme ve yeni üretime öncelik veren çalışmalarıyla fotoğraf alanında Türkiye’deki ana referans kaynaklarından biri olmayı ve böylelikle Türkiye’den fotoğrafçılar ile uluslararası alandan kültür profesyonellerini buluşturmayı amaçlıyor. GAPO, Geniş Açı Fotoğraf Sanatı Dergisi (1997-2006) süreciyle birlikte yirmi beş yıldır Türkiye’de fotoğrafla ilgili bağımsız ve alternatif bir platform yaratmaya çalışıyor.


İlişkili Haberler
Etiketler
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Bu İçeriğe Yorum Yazın
Ad Soyad
E-posta
Yorum
Kalan karakter :