Yapıları profesyonel bir mimari fotoğrafçı bakış açısıyla fotoğraflamak ve dış mekânda çekim yaparken daha iyi kareler yakalamak istiyorsunuz. O halde, yaklaşık 6 yıldır profesyonel olarak Mimari ve Sergi fotoğrafçılığı yapan Sahir Uğur Eren’in önerilerine mutlaka göz atın.
Öncelikle bize biraz kendinden ve eğitiminden bahseder misin? Fotoğrafa ilk ne zaman ilgi duymaya başladın?
Sahir Uğur Eren: Yaklaşık altı yıldır Mimari ve Sergi fotoğrafçılığı yapmaktayım. Marmara Üniversitesi GSF Fotoğraf Bölümü’nden mezun oldum. Lisedeyken başlayan fotoğraf hobisi üniversitede fotoğraf kulübünde aktif görev almamla beraber hayatımı şekillendirdi. Yanlış bir okulda, yanlış bir eğitim alırken okuldan ayrılıp tekrar üniversiteye başladım ve bu kez fotoğraf bölümünü seçtim. Okurken aynı zamanda çeşitli ajanslarda fotoğrafçı olarak çalıştım, mimari fotoğrafçılara asistanlık yaptım.
Quasar 2018, Sahir Uğur Eren
Neden mimari fotoğraf alanında uzmanlaşmak istedin? Bu bilinçli bir seçim mi, biraz bundan bahsedebilir misin?
SUE: Aslında fotoğraf çekmeye ilk başladığım yıllarda da mimariyi fotoğraflamaktan keyif alıyordum ama bunu meslek olarak yapma fikri yoktu aklımda. Yıldız Teknik Üniversitesi Fotoğraf Kulübü’ndeyken Fkare adında fotografik üretime dayalı atölyelerin olduğu bir etkinlik organize etmiştik. Bu etkinliğin ilk yılında mimari fotoğraf atölyesine katıldım ve sonrasında mimari fotoğrafçılık yapma fikri zihnimde oluşmaya başladı. Okuduğum üniversitede mimari fotoğraf dersi vardı fakat içi boş bir dersti açıkçası. Bu konuda hocalardan bir yönlendirme ya da destek de göremedim maalesef. En iyisinin piyasada fotoğrafçıların yanında çalışmak olacağını düşünerek Studio Majo’da yaz stajı yaptım ve sonrasında 1 yıl boyunca stüdyoda çalışmaya devam ettim. Bir süre sonra da buradan ayrılıp freelance olarak kendi müşterilerim ile çalışmaya başladım.
Mimari fotoğrafın diğer uzmanlık alanlarına göre avantajları ve dezavantajları neler?
SUE: Benim için avantajları daha çok olduğu için seçtim aslında mimari fotoğrafı. Stüdyo içerisinde fotoğrafçılık yapmak yerine her çekimde başka bir noktada, başka bir yapı fotoğraflamak oldukça keyifli. Bunun getirdiği bir dizi değişken (zaman-mekân farklılıkları, yapı ölçeği, gün ışığı ya da aydınlatma farkları) ile uğraşmayı ben şahsen seviyorum. Ben yerinde duramayan bir yapıya sahip olduğum için mimari fotoğrafın çok hareketli dal olması beni cezp ediyor. Bir de simetri ve düzen takıntım var. Bu nedenle mimari fotoğrafın detaycı yapısının karakterimle örtüştüğünü ve çalışma motivasyonumu arttırdığını söyleyebilirim.
Dezavantaj olarak söyleyebileceğim tek şey ekipmanların ağırlığı diyebilirim. Teknoloji gelişse ya da makineler küçülse bile objektifler hala oldukça büyük ve ağırlar.
Amatör olarak mimari fotoğrafçılıkla ilgilenenlere vermek istediğin ipuçları var mı? Daha iyi kareler yakalayabilmek için nelere dikkat etmeliler?
SUE: - Öncelikle mimari fotoğraf gözünün çok fotoğraf izlemekle, farklı projeleri incelemekle gelişebileceğini düşünüyorum.
- Çekime başlamadan önce çekilecek yapının- iç mekân çekimi ya da dış cephe çekimi olmasından bağımsız olarak- nerede konumlandığını önceden görmek çok önemli. Ön keşif ve planlamanın en az çekim kadar önemli olduğunu düşünüyorum. Çeşitli yazılımlar ile güneş açılarını görmek mümkün. Ben genellikle çekimi planlarken genel hatları ile bir planlama yaparım. Plan yapmak sahaya gittiğimde işimi oldukça kolaylaştırır.
- Hemen hemen tüm fotoğrafları tripot ile çekiyorum. Bu bana hem fotoğraf keskinliği ve uzun pozlama gibi faydalar sağladığı gibi belirlediğim kadrajda düşünme fırsatı da veriyor.
- Çekime başlamadan önce yapının etrafında ya da mekânın içinde birkaç tur atmakta fayda var. Mimari fotoğrafta bazı formül denilebilecek kesin detaylar olsa da farklı bakış açıları ile fark yaratılabilir.
İKSV, İstanbul Bienali
İKSV, İstanbul Bienali
İKSV, İstanbul Bienali
Son dönemdeki işlerinden bahsedebilir misin? Şu anda neler yapıyorsun?
SUE: 2019 oldukça hızlı başladı benim için. Hâlihazırda çalıştığım firmaların referans çekimleri zamanımın çoğunu alıyor. Yakın zamanda İstanbul Modern ile çalışmaya başladım. Çok yakında da iki büyük global firma ile çalışmaya başlayacağım, takip edenler görebilirler.
Sahir Uğur Eren
Balparmak HQ - Sahir Uğur Eren
Şu an üzerinde çalıştığın herhangi bir proje ya da sergi var mı?
SUE: Şu an için kişisel bir projem yok ama zamanım olursa tekrar uzun pozlama manzara fotoğrafları çekeceğim.
Ersa Showroom
Gelecekte yapmayı planladığın, hayalini kurduğun bir proje var mı? Bizimle paylaşır mısın?
SUE: Dünya çapındaki sıra dışı mimarların minimal yapılarını fotoğraflamayı çok isterim. Mimari fotoğrafla ilgili verdiğim yanıtların bu alana yönelmeyi düşünenler için faydalı olacağını umuyorum. Bu fırsatı bana tanıdığınız için teşekkür ederim.