Gelmiş geçmiş en ünlü italyan tasarımcılardan biri, son 20.yy avangardlarından Ettore Sottsass , Malta'daki evinde, 31.12.2007'de 90 yaşında hayatını kaybetti.
1917, Avusturya, Inssbruck doğumlu Sottsass uzun kariyeri boyunca mimar, endüstri ürünleri tasarımcısı ve tasarım felsefecisi olarak sayısız işe imza attı. Torina Politeknik Üniversitesi'nden mezun olduğu 1939 yılından itibaren Poltranova, Olivetti ve Alessi gibi ünlü italyan firmalarıyla çalışan, bir yandan da 1945'te kurduğu özel tasarım stüdyosunda işlerini sürdüren Sottsass, 1973'te Global Tools, 1976'da Studio Alchimia ve 1980'de Memphis gibi mimarlık gruplarını kurarak, çağdaş italyan tasarımının öncüsü olduğunu ispatladı. Sottsass'ın kariyeri boyunca imza attığı önemli tasarımlar arasında Olivetti için tasarladığı parlak plastik ‘kült' Valentine daktilo, Synthesis 45 ofis mobilyası, Teodora koltuk ve Mobili Grigi lamba yalnızca birkaç akılda kalıcı örnek.
Tasarımlarında alüminyumdan seramiğe, tropik ahşaptan cama uzayan geniş bir malzeme yelpazesinden beslenen Sottsass, özellikle tercih ettiği iddialı renklerle kendinden söz ettirdi. Bu ürünlerden pek çoğunu Memphis ile birlikte ortaya çıkaran Sottsass, renklerle olan ilişkisini şöyle tanımlıyordu: "Her rengin bir tarihi vardır. Örneğin kırmızı, bir komünist için bayraktır; bir doktor gördüğünde daha hızlı olması gerektiğini anlar, aynı zamanda da tutkunun rengidir."
Tüm kariyeri boyunca insanların tasarımdan anladığı statik yapıyı kırmaya ve ‘endüstrinin hiyerarşik-bürokratik strüktürleri' olarak tanımladığı yapının dışında kalmaya çalıştı. Aldo Cibic, James Irvine, Hans Hollein ve Michael Graves gibi ünlü tasarımcılarla da beraber çalışan Sottsass, çalışmalarında Art Deco, Pop-Art ve Japon Postmodernizmi'nden ilham aldı. Şiirsel ve ‘saygısız' tasarımlarıyla döneminde koleksiyonerlerin de ilgi odağı olmayı başaran mimar, işlerinin ‘sahipliğin etnik yapısından resmen soyutlanmış' olması üzerine çalıştı. Sottsass'ın tasarımda tavrını şu sözlerle özetlediği söylenebilir: "Elegan ve alımlı objeler tasarlamak umrumda dahi değil; izleyimciyi ruhsal ve kültürel konumunda güvenli hissettiren ‘sessiz' nesneler yapmakla ise daha da az ilgileniyorum."
Sottsass 2006 yılında, Philadelphia ve Los Angeles Sanat Müzeleri'nde ‘Gelişim İçinde Çalışma' (Work In Progress) adıyla düzenlenen retrospektif sergilerle omurlandırılmış, 90'nıncı yaşı ise İtalya Trieste'de düzenlenen ‘Nedenini Bilmek İstiyorum' (I Want To Know Why) adlı iki ayaklı sergi/etkinlik ile kutlanmıştı.