Zeynep Kaban: "Günışığının dinamizmi, gecenin ardından gelmesinde saklı"

07 Aralık 2012
 
Aydınlatma Tasarımcısı, Parça Proje

Aydınlık ve karanlık birbirlerini besleyen ve etkileşimde olan zıt kavramlar. Biri olmadan ötekini tanımlamak zor. Işık, çevresindeki yüzey ve hacimlerle gölgeyi, gölgeler ise sınırları tanımlar. Gölge ve ışık bir arada mekân kompozisyonunu oluşturur.

Aydınlatma tasarımı da bir nevi karanlığı tasarlamaktır. Projelerde, aydınlatma düzeyi hesapları içinde kaybolurken, yaratılmaya çalışılan etki her noktaya eşit miktarda ışık düşmesinden daha önemli. Aydınlatma düzeylerini kullanım amacına göre derecelendirerek bir denge yakalamak, mekânlarda aydınlık kadar karanlığı da düşünmek, tutarsızca her yüzeyi aydınlatmaktan daha etkili olduğu gibi, ışığın verimli kullanımını sağlar.

Taklit ettiğimiz doğadan edindiğimiz deneyimler de bu savı destekler. Gecenin karanlığı yıldızları algılamamızı sağlarken, günışığının dinamizmi biraz da gecenin ardından gelmesinde saklı... Doğal dengenin büyüsü, insanlara ne kadar çekici geliyorsa, ona yapılan aşırı müdahaleler de bir o kadar aykırılık hissi doğurur. Aydınlatma tasarımı, bu dengenin bilinçli olarak kurulması ya da bozulmasına dayanır.

 


Emre Güneş ile "City Dark" üzerine...
Aydınlatmanın Sosyo-ekonomik ve Psikolojik boyutu
Konunun Uzmanlarına “Aydınlatma Tasarımı"nı sorduk
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Bu İçeriğe Yorum Yazın
Ad Soyad
E-posta
Yorum
Kalan karakter :

YEM | Facebook YEM | Twitter YEM | Linkedin