Her şey kolektif çalışmanın ürünü

05 Şubat 2009
 

Afiş üretirken nasıl teknikler kullanılıyordu?

Afiş yaparken iki önemli durum ve bu durumlara göre şekillenen iki ayrı yöntem vardı: Bazen çok hızlı ve çok sayıda afiş basmak gerekiyordu, bazen ise afişin güzelliği ve gösterişi ön plana çıkıyordu. Taylan Özgür afişi gibi acil durumlar oluştuğunda birinci yöntem kullanılırdı. Diğer afişlerin yapımında ise ikinci yöntem tercih edilirdi.

Afiş yapımının hız kazanmasıyla birlikte kullanılan teknikler de farklılaştı tabi, ama afiş yapımında kullanılan ilk teknik "teksir" tekniğiydi. Ancak teksir tekniğinde boyut kısıtı vardı ve afişler ancak dosya kağıdı büyüklüğünde olabiliyordu. İspirtoyla basılan ve mavi renkli olan teksir makinelerinin yanı sıra, siyah mürekkeple de baskı yapabilen makineler vardı. Afiş yapımında okulun ders notu veya sınav sorusu gibi şeyleri basmak için kullanılan makineler değerlendiriliyordu.

Ancak daha da etkili olabilmek için küçük ve soluk renkli bu yöntemin ötesine geçmek gerektiğinden, mimari proje basımında kullanılan "ozalit" yöntemi denendi. Ancak ozalitin 1 metre eninde rulo kağıtlara basılıyor olması, yavaşlığı ve ışık görünce soluyor olması da bu yöntemi yetersiz kılıyordu.

Doğan ihtiyaç sonucunda İstanbul'dan getirilen bir arkadaşın göstermesi ile serigrafi yöntemi "keşfedilmiş" ve bu yöntem büyük etki yaratmıştı. Büyük, istendiği kadar renkli, canlı, hızlı bir yöntem olan serigrafi çabuk benimsendi. Ancak talebin daha da artmasıyla birlikte "Doç Ofset" geliştirildi. Bu teknikle kalite düşmüş olsa bile hız inanılmaz derecede arttı. Ama her gece binlerle ifade edilen afişleri basmak da başka türlü mümkün gözükmüyordu.

Atölyedeki kolektif çalışmadan biraz bahseder misiniz?

Genç, heyecanlı, inanmış, başkaldıran, dünyada neler olup bittiğini bilen ve izleyen, okuyan, tartışan, çalışmaktan bıkmayan, ama eğlenmesini de bilen insanlar... Farklı kökenler ve birikimler, ama ortak bir amaç... Ne yapıldığının yanında "nasıl" yapıldığı ile de ilgilenen, sonucun yanı sıra süreci de yaşamak isteyen mimarlık öğrencileri... Birlikte yapılan yaratıcı çalışma sonrasında fiziksel aşamanın yine hep beraber kotarılması... Siyasetin ve iletişimin aynı anda aynı yerde aynı kişilerce yapılıyor olması... İşte grubun kolektif ruhu.


Yılmaz Aysan ile '68 Afişleri üzerine
Yılmaz Aysan üzerine
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Bu İçeriğe Yorum Yazın
Ad Soyad
E-posta
Yorum
Kalan karakter :

YEM | Facebook YEM | Twitter YEM | Linkedin