Mimarlıkta Arzu Topoğrafyasının İzini Süren Kitap

mimarizm.com / 28 Ocak 2015

YEM Yayın "Mimarlık/Kuram/Eleştiri" dizisinin üçüncü kitabı olan "Mimarlığın Arzusu: Geç Avangardı Okumak", ünlü mimarlık kuramcısı K. Michael Hays'in imzasını taşıyor.



Mimarlığın Arzusu: Geç Avangardı Okumak, her biri kitabın sonunda açığa çıkması hedeflenen teorik bütünün kavramsal bileşenlerine işaret eden tematik başlıklar altında ayrı bir denemenin konusunu oluşturan dört mimarın (Aldo Rossi, Peter Eisenman, John Hejduk ve Bernard Tschumi) belli projelerine yoğunlaşarak, 1970'lerin ileri düzey mimarlık uygulamalarının genel karakterini ortaya çıkarmayı amaçlıyor.

Söz konusu projeler, modern mimarlık tarihinde yazarın "geç avangard" diye nitelendirdiği, mimarlığın kendisini başlı başına bir düşünme konusu haline getirerek varoluşunu ve temsil olanaklarını sorgulamaya giriştiği özgül ve belirleyici bir tarihsel uğrağın özneleri olarak karşımıza çıkıyor. Bu özneler imkânsızı arzuluyor; tüm simgesel sınırları zorlayarak, aşındırarak, ihlal ederek modern mimarlık pratiğinin olanakları, sınırlamaları, çatışkıları ve kapanımlarıyla birlikte belirli bir tarihsel uğrakta beliren bir arzu topoğrafyasının izini sürmemizi sağlayacak engin ve girift bir düşünme alanı açıyor.

"Arzu matrisinin içindeyiz (başından beri öyleydik)". Evet, başından beri bu kitap aslında Lacan'la bir konuşma. Daha doğrusu, mimarlık dolayımıyla, modern mimarlığın en ihtiraslı olduğu bir dönemin işleri üzerinden Tafuri, Jameson, Benjamin gibi eleştirel teorinin pek çok sesini söyleştirme imkânı veren, yine aynı dönemden miras bir mecra Lacan. Dolayısıyla, bu kitap Lacan'ın arzu kuramıyla yüzleşmek isteyenlere mimarlık cephesinden yeni bir kapı açıyor aynı zamanda...




"Mimarlık/Kuram/Eleştiri" dizisi hakkında

YEM Yayın'ın "Mimarlık/Kuram/Eleştiri" dizisinin ilk kitabı Tenin Gözleri: Mimarlık ve Duyular (2011; 2.baskı: 2014) adını taşıyor. Finlandiya'nın önde gelen mimar ve mimarlık kuramcılarından Juhani Pallasmaa'nın imzasını taşıyan ve ilk yayımlanışından bu yana bir mimarlık kuramı klasiğine dönüşen kitaba, Steven Holl'ün "İnce Buz" adını taşıyan önsözü eşlik ediyor. Dizinin Tekil Nesneler: Mimarlık ve Felsefe (2011) adını taşıyan ikinci kitabı ise bir filozof ve bir mimarın, Jean Baudrillard ve Jean Nouvel'in, kendi yapıt ve araştırmalarına kaynaklık eden "tekillik" motifi dolayımında gerçekleştirdikleri ufuk açıcı bir söyleşiden oluşuyor ve K. Michael Hays'in önsözüyle birlikte sunuluyor.


K. Michael Hays hakkında

1976'da Georgia Teknoloji Enstitüsü'nde lisans, 1979'da MIT'de yüksek lisans yaptı. 1990'da aynı üniversitede doktorasını tamamladı. Mimarlık tarihi ve kuramı alanında önemli çalışmaları vardır. 1985-2001 yılları arasında MIT Press tarafından yayımlanan Assemblage, A Critical Journal of Architecture and Design Culture dergisinin kurucusu ve editörüdür. 1988'den bu yana Harvard Üniversitesi Tasarım Yüksek Lisans Okulu'nda ders veriyor.

Eserlerinden bazıları:Architecture Theory Since 1968 (MIT Press, 1998), Buckminster Fuller: Starting with the Universe (Dana A. Miller ile birlikte; Yale University Press, 2008), Sanctuaries: The Last Works of John Hejduk (Whitney Museum of American Art, 2002), Unprecedented Realism: The Architecture of Machado and Silvetti (Princeton Architectural Press, 1994), Modernism and the Posthumanist Subject: The Architecture of Hannes Meyer and Ludwig Hilberseimer (MIT Press, 1992). Editörlüğünü üstlendiği yayınlardan bazıları: Hejduk's Chronotope (Princeton Architectural Press, 1996), Oppositions Reader (Princeton Architectural Press, 1998), Scanning: The Aberrant Architectures of Diller + Scofidio (Aaron Betsky ile birlikte; Whitney Museum of American Art, 2003).


MİMARLIĞIN ARZUSU: GEÇ AVANGARDI OKUMAK
K. Michael Hays

Çeviri: Volkan Atmaca - Bahar Demirhan
Tasarım: Utku Lomlu

YEM Yayın
Ocak 2015

14,5x20,5 cm
200 sayfa
karton kapak

Satın almak için tıklayınız.


İlişkili Haberler
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Bu İçeriğe Yorum Yazın
Ad Soyad
E-posta
Yorum
Kalan karakter :

YEM | Facebook YEM | Twitter YEM | Linkedin