11. İstanbul Bienali Devam Ederken...

Filiz YAVUZ / 08 Ekim 2009
Üç Kuruşluk Opera’daki “Önce ekmek sonra ahlak gelir” cümlesi ve Brecht’in bir karakterinin sorduğu “Banka kurmak nedir ki?” sorusu İstanbul’un renkli ilan panolarında yerini aldığında, 11. İstanbul Bienali’ne dair tartışmalar fitillenmiş oldu.

Üç Kuruşluk Opera'daki "Önce ekmek sonra ahlak gelir" cümlesi ve Brecht'in bir karakterinin sorduğu "Banka kurmak nedir ki?" sorusu -"Banka kurmanın yanında banka soymak nedir ki?" şeklinde- İstanbul'un renkli ilan panolarında yerini aldığında, 11. İstanbul Bienali'ne dair tartışmalar fitillenmiş oldu. Kısa bir süre sonra reklam kampanyasının paralelinde çeşitli gazetelerde, dergilerde küratörlerle yapılan söyleşiler yayımlandıkça, küratörlerin Marksist söylemi karşısında şaşkınlık arttı, fakat bu şaşkınlık söylemlerinin Koç Holding sponsorluğunda somutlaşmasına karşı tepkileri de beraberinde getirdi.

Hırvat küratör kolektifi What, How & For Whom'un, Brecht'in "Her suçlu bir burjuva, her burjuva bir suçludur" saptamasının ve Rosa Luxemburg'un "Sosyalizm ya da barbarlık" ikileminin bugün, her zamankinden daha gerçek ve geçerli olduğu yolundaki tespitleri ile Koç Holding sponsorluğunda söylem geliştirmek elbette çelişkili bir durumu ifade ediyordu. Fakat küratörler, bu çelişkinin farkında olduklarını belirterek Express dergisine "2009 Bienal'i için bizi seçtiler, Pazarlanabilir olduğumuzu düşündüler. Büyük şirketler kendilerini eleştiren sanata sponsorluk yapmaktan gayet memnun. Çok tipik bir durum değil mi? Düşmanını yanına çekmek diye bir şey var. Sistem üretmeye çalıştığımız eleştiriyi zimmetine geçirmeye çalışıyor" şeklinde konuşuyorlardı.

1999'da Komünist Manifesto'nun 152. yılına adadıkları "What, How & For Whom" sergisinin ismini alan ekip, amaçlarının Brecht'in sorduğu soruların bugünkü cevaplarına bakmak olduğunu söylerken Karşı Sanat Çalışmaları'ndan Feyyaz Yaman ise "Ne oldu da 30 yıldır dünyada aforoz edilen Brecht ve bağlı olarak sosyalist marksist kültür - sanat ruh çağrılır gibi masaya davet edilmiştir?" diye soruyor ve ardından cevabını da veriyor:

"Giderek artan sosyal huzursuzluk, yoksulluk açlık ve ölüm ortamında kaçınılmaz olarak gündeme gelen antikapitalist arayışların önü kesilmek, kısacası ‘eleştiri çalmak' yeni politik söylem ve taktik oldu."


 
Bienali beğenen de var, eleştiren de...
Gözümüze takılanlar...
Rakamlarla Bienal
WHW ile...
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Bu İçeriğe Yorum Yazın
Ad Soyad
E-posta
Yorum
Kalan karakter :

YEM | Facebook YEM | Twitter YEM | Linkedin