İspanyol ve Türk Tarihi ‘Cervantes'in Sol Eli’ Üzerinden Yeniden Kesişiyor

mimarizm.com / 31 Ekim 2011
‘Cervantes'in Sol Eli’

İstanbul Cervantes Enstitüsü ve İspanya Ankara Büyükelçiliği tarafından, Karşı Sanat Çalışmaları ve Ramon Llull Enstitüsü işbirliğiyle Mery Cuesta küratörlüğünde gerçekleştirilen ‘Cervantes'in Sol Eli' sergisi, 25 Ekim'de Karşı Sanat Galerisi'nde ziyarete açıldı.

Tarih, sanat ve mizah aracılığı ile bir diyalog yaratmayı amaçlayan sergi; 12 İspanyol ve Türk sanatçının, iki ülkenin tarihlerini kesiştiren önemli dönüm noktalarından biri olan ‘Cervantes'in, İnebahtı Savaşı'nda sol elini kaybetmesi'ni çizim, resim ve çizgi karakterler aracılığıyla yansıtan eserlerini biraraya getiriyor. Türkiye ve İspanya arasında yeni bir tarih dönemi yazmaya odaklanan sanatçılar için başlangıç noktası oluşturan ‘Cervantes'in Sol Eli'nde, bu dönüm noktası değişik perspektiflerden tekrar yorumlanıyor.

Karşı Sanat Galerisi'nde 25 Kasım'a kadar devam edecek olan sergiye katılan sanatçılar ; B-Toy, Bora Başkan, Cihan Kılıç, David Curto, Emir Yardımcı, Gonzalo Rueda, Mery Cuesta, Nacho Simal, Özgür Erkök, Rubén Pedro, Sergio Mora ve Tan Cemal Genç'ten oluşuyor.

Serginin ikinci ayağı ise, 20 Aralık - 30 Ocak tarihleri arasında ise Ankara Cer Modern'de gerçekleştirecek.


Eserler ve sanatçılar üzerine

B-Toy, Gonzalo Rueda ve David Curto konuyu tarihsel boyutu ile ele alıyor. B-Toy, dinler arası köktenci savaşları, katolik devletler ve Osmanlılar arasındaki savaşlar ile ilişkilendirdiği bir yansıtma gerçekleştiriyor ve çatışmanın devamı olarak devletler arasındaki askeri birleşmelere ve askeri harcamalara işaret ediyor. David Curto ise katılımcılara yedi gravür serisi sunuyor. 18. yy'da savaş sonrası dönemlerde dökümantasyon için kullanılan bu teknik şüphesiz tarihsel gerçeklik niteliğini içeriyor. Curto'nun çatışma temsilleri iz sürüyor ve kimsenin olmayan bir toprakta ve yıkımda konumlanıyor. Gonzalo Rueda da savaşa öteki kavramını temelinde bakıyor. Öteki kavramının tarihsel olarak nasıl temsil edildiği ve bu bağlamda İspanyollar'ın aynı zamanda büyüleyen ve korkutan "Düşman Osmanlı"yı nasıl tarif ettiği üzerine odaklanıyor.


Sergio Mora, "El caballero del dedo incendiado".


Sergiye katılan sanatçılardan bazıları da hayal dünyasından Cervantes'in biyografisi üzerine tarihsel göndermeler yapıyorlar. Cihan Kılıç yazarı, sol elinin maceradan maceraya koştuğu bir hikayeye davet ediyor. Ruben Pedro ise Cervantes'i kendi mahremiyetinde, aziz görünümünü hatırlatmak istediği resimlerle hayal ediyor.

Sergio Mora, Bora Başkan, Emir Yardımcı ve Tan Cemal Genç'in eserleri, Cervantes'i ve sol elini İnebahtı Savaşı konseptinden bağımsızlaştırıyor. Sergio Mora, pop ve klasik resim ikonlarını harmanlayan anlamlı göndermeler yapıyor. Bora Başkan onu esinlendiren konu üzerine sezgilerini serbest bıraktığı vahşi bir şehir karakteri kompozisyonu sunuyor. Emir Yardımcı ise İnebahtı Savaşı'nı  yeniden yaratmak için klasik ortaçağ kahramanlarının çizgi roman karakterlerini uyandırıyor. Tan Cemal Genç de yaratımlarını karakterize eden mizahi kullanımları vurgulayan ve elin etrafında geçen komik olaylar hayal ediyor.

Diğer sanatçılar ise, Cervantes'in sol elini kaybedişi ve bir uzvun kaybedilmesi üzerine yoğunlaşıyor. Nacho Simal, elini kaybetmiş ünlüler üzerine bir triptik gerçekleştiriyor. Son olarak Mery Cuesta ve Özgür Erkök, sıkı bir işbirliği ile sınırlı hissetmek, elsiz olmak ve her problem için nasıl çözüm üretebileceği üzerine altı diyalog resmediyor.


Küratör Hakkında

Mery Cuesta, sanat eleştirmeni, bagımsız küratör, karikatürist ve baterist. Barselona'da yaşayan Cuesta, lisansını Güzel Sanatlar alanında yaptıktan sonra yüksek lisansını sanat iletişimi ve eleştirisi üzerine Girona Üniversitesi'nde tamamladı. 2002 yılında Espais sanat eleştirisi ödülünü kazandı. Sanat eleştirmeni olarak La Vanguardia sanat ekine yazılar yazıyor, bazı yayınlar için karikatürler çiziyor ve Com Radya'da ‘Programa Culturaleta' adlı bir programın yönetimini ve sunumunu gerçekleştiriyor. La Escola Superior de Disseny de Barcelona Elisava'da doçent olarak görev yapan Cuesta, küratörlük çalışmalarında görsel-işitsel imaj analizi ve popular kültür  ile ilgili sorular üzerine yoğunlaşıyor. Cuesta'nın basılmış iki karikatür kitabı bulunuyor: "Caida y auge de Antxon Amorrortu" ve "Istanbul Zombi 2066". Aynı zamanda bateristi olduğu punk-rock grubu Crapulesque'nin ilk albümü Kasım 2011'de yayımlanacak.


 


 
İlişkili Haberler
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Bu İçeriğe Yorum Yazın
Ad Soyad
E-posta
Yorum
Kalan karakter :

Bölüm Sponsorları
BAŞLANGIÇ
25.10.2011
BİTİŞ
25.11.2011
YER
Karşı Sanat Çalışmaları, Beyoğlu, İstanbul
DÜZENLEYEN
İstanbul Cervantes Enstitüsü ve İspanya Ankara Büyükelçiliği tarafından, Karşı Sanat Çalışmaları ve Ramon Llull Enstitüsü işbirliğiyle
İLETİŞİM
A: Karşı Sanat Galerisi Gazeteci Erol Dernek Sk. Hafif Han No:11 Kat:3 Beyoğlu / İstanbul T: 212.245 71 53 karsi@karsi.com
YEM | Facebook YEM | Twitter YEM | Linkedin