Aslı Çavuşoğlu'ndan “Kırkpare”

mimarizm.com / 12 Mayıs 2017
Krank Art Gallery, Ali Akay küratörlüğünde gerçekleştireceği yeni sergisi “Kırkpare” ile sanatçı Aslı Çavuşoğlu’nu ağırlıyor. Sanatçı, kadim bir kırmızı renge odaklanan “Kırmızı / Kırmızı”, yapay bir şekilde üretilmiş taşlar ve fotoğraf kağıdı üzerine pozlanan taklit mücevherler ile adeta bir simülakr dünyasına ait olmaya başlayan tarihi, bu üç ayrı sanatsal çalışmanın birbirleriyle kesişmesi üzerinden ortaya koyuyor.

Taşlar Konuşuyor (Stones Talk), 2013-2014, yerleştirme, karışık teknik 

Aslı Çavuşoğlu, "Kırkpare" isimli solo sergisinde üç ayrı çalışmasının fragmanlarından meydana gelen bir yapboz hazırlıyor.

Kadim kırmızının peşinden...

Galeri mekanındaki yapbozun ilk parçasını 14. İstanbul Bienali sırasında gerçekleştirdiği Kırmızı / Kırmızı adlı eserinin bir varyasyonu oluşturmaktadır. Renk üzerinden bir hikaye ortaya koyan eser, MÖ 7. yüzyıldan beri Aras Nehri kıyısında bulunan bir böcekten elde edilen özel kırmızı pigment kullanılarak üretilmiştir. “Ararat Kermesi” olarak adlandırılan bu böceğin Aras Nehri'nin Ermenistan tarafında soyu tükenmektedir. Türkiye tarafında ise çoğunlukla Anadolu’da yaşayan Ermeniler tarafından kullanılan boyanın yapım tekniği 1915’ten sonra kaybolmuştur. Asırlar öncesine dayanan bir teknik ile üretilen kırmızı renk hem canlılığa, hem de ölüme gönderme yapmaktadır. Sanatçının deyişi ile bu özel kırmızı kendi kendine bir enerji yaratmayı başarmakta ve kendine çekmektedir.

Dünyada bu boyayı üreten tek adamın peşine düşünce kendini Erivan’da Eski Elyazmaları Bilimsel Araştırma Enstitüsü’nde bulan Çavuşoğlu, buradaki elyazmalarından ve geleneksel Ermeni minyatürlerinden esinle desenler ve defterler üretmiştir. Çalışma bu pigmentin nehrin her iki yakasında da kayboluşunu anlatırken pigmentin üretim bilgisinin yeniden paylaşılması ile nesnel kültürün araçlarının çağdaş kullanımına dair yeni bir tartışma başlatmaktadır. 

Aslı ÇavuşoğluKIRMIZI KIRMIZI, Çeşitlemeler (RED RED, Variations), 2016

Sergiye 'layık' görülmeyen eserler ile yeni anlatılar

Yapbozun ikinci fragmanını sanatçının “Taşlar Konuşuyor" adlı çalışmasından eserler oluşturmaktadır. Türkiye’de yapılan birçok kazıda bulunmuş, ancak sergilenmeye ‘layık’ görülmemiş arkeolojik eserler üzerine bir çalışma olan “Taşlar Konuşuyor”da, eksik veya önemsiz bulundukları için “müzelik” değerde görülmeyen “etütlük eser”lerden hareket edilmiştir. Seçtiği bir grup etütlük eseri kopyalayan sanatçı, kopyaları farklı malzemelerle üreterek yeni “bütünler” yaratmaktadır. İşlerinde tarih yazımının seçiciliğini ele alan Aslı Çavuşoğlu, “Taşlar Konuşuyor” ile özellikle arkeoloji müzelerinde karşılaşılan sınıflandırma üzerine kurulu değer sistemi üzerine düşünürken arkeolojik ve tarihi bilgilerle anlatı oluşturmanın ve objeler aracılığıyla çoksesli hikâyeler anlatmanın olasılıklarını araştırmaktadır. 

Taklit Osmanlı tarzı

Kırkpare sergisinde Parçaların Yapbozu’nu oluşturan üçüncü fragman ise, karşımıza Osmanlı’da tarihi mücevherciliğin parçaları olarak çıkmaktadır. Son yıllarda artan osmanlı nostaljisi “Osmanlı tarzı yaşam” olarak adlandırılmış haliyle kendini göstermekte ve bunun en belirgin örneği “Muhteşem Yüzyıl” dizisinin gördüğü ilgiyle karşımıza çıkmaktadır. Karakterlerinin giysileri ve kullandığı mücevherler Osmanlı yaşam tarzının sembolleri olarak popülerleşip, Osmanlı mirasını yapay bir şekilde canlandırmaktadırlar. Yapbozun bu bölümünde, ucuz imitasyonları, marketleri dolduran ve seri üretimle daha da yapaylaşan bu mücevherlerin fotogramlarını görmekteyiz. Bunlar fotoğraf kağıdı üzerine taklit mücevherler pozlanarak üretilmişlerdir. Bu modern reprodüksyon setlerin fotogramları, Osmanlı arşivlerindeki mücevher fotoğrafları ile aynıdır ancak bir farkla; bu kez fotogramlar yeni yorumlara yer açacak şekilde zihinde bir boşluk yaratırlar. 

Simülasyon dünyası​ ya da Kırkpare

Bir simülasyon dünyasına ait olmaya başlayan tarih, bu üç ayrı sanatsal çalışmanın birbirleriyle kesişmesinden meydana gelmektedir. Artık model olmaktan çıkan simülakrlar, kendi başlarına işleyen ve kendi modellerini sanatsal olarak kurgulayan ve bu halleriyle de orijinal sanat eseri haline gelen parçalardan oluşmaktadır. Eserler gerçeklik olarak algılanmak istenen dünyanın içinde yaşarken Aslı Çavuşoğlu’nun “Kırkpare” olarak adlandırdığı yapbozlar düzenlemesi ile izleyiciyi karşılamaktadır. Öyleyse, artık hikaye kendi kendisini baştan, istediği gibi yazmaktadır.

Sergi, 5 Mayıs – 1 Temmuz 2017 tarihleri arasında Krank Art Gallery'de görülebilir.

* * *

Aslı Çavuşoğlu hakkında:

Marmara Üniversitesi Sinema - TV mezunu Aslı Çavuşoğlu (1982, İstanbul) İstanbul'da yaşıyor ve çalışıyor. 

Kişisel Sergileri:
2016 - Red/Red, MATHAF: Modern Sanat Müzesi, Doha, Katar
2015 - Murder in Three Acts, The Market Gallery, Glasgow, İngiltere 
2015 - In Diverse Estimations, Gallery Miroslav Kraljevic, Zagreb, Hırvatistan
2014 - Aslı Çavuşoğlu: In Diverse Estimations Little Moscow, Risd Museum, ABD
2013 - Murder in Three Acts, Delfina Foundation, Londra 
2013 - Taşlar Konuşuyor, ARTER, İstanbul
2013 - Murder in Three Acts, Gallery NON, İstanbul
2012 - Art Basel Miami
2010 - How I Traveled Around the World, Gallery NON, İstanbul


 
İlişkili Haberler
Etiketler
Bu Haberi Sosyal Medyada Paylaşın
Yorumlar
Henüz yorum yapılmamış.
Bu İçeriğe Yorum Yazın
Ad Soyad
E-posta
Yorum
Kalan karakter :

Bölüm Sponsorları
BAŞLANGIÇ
05.05.2017
BİTİŞ
01.07.2017
YER
Krank Art Gallery, Beyoğlu
DÜZENLEYEN

Krank Art Gallery

İLETİŞİM

A: Tomtom Gardens No: 8 Tomtom Kaptan Sok. Beyoğlu, İstanbul

YEM | Facebook YEM | Twitter YEM | Linkedin